Straussova Arabella míří v přímém přenosu do českých kin

autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekDíla Richarda Strausse patří ke stálicím operního repertoáru. Jeho díla ale rozhodně nejsou zastoupena rovnoměrně. Dramaturgové často sahají, logicky, po notoricky známých kusech – Salome a Růžový kavalír patří k nejhranějším. Poněkud stranou zůstává třeba Arabella, ve Straussově tvorbě poměrně výrazný titul. Právě toto dílo nyní míří na plátna kin jako další projekce v oceňované sérii MET: Live in HD. Do kin po celém světě zamíří v sobotu 22. listopadu 2025.
Arabella uzavřela dlouholeté tvůrčí partnerství mezi skladatelem Richardem Straussem a libretistou Hugem von Hofmannsthalem. Spolupracovat začali s Elektrou a ze společné dílny vzešel i slavný Růžový kavalír. Na něj Arabella v jisté míře navazuje. Strauss chtěl po von Hofmannsthalovi dílo lehčí, přímo mu v dopise psal, že by se chystaná opera mohla „stát novým Kavalírem“. Libretista se nicméně dokončení opery nedožil – zemřel 15. července 1929, v době, kdy Strauss teprve zvolna začínal skládat. Velká část partitury vznikla v letech 1930–1932, dokončena v říjnu 1932. Arabella přišla do temné doby. V lednu 1933 se funkce německého říšského kancléře ujal Adolf Hitler. Premiéra se odehrála v témže roce v Drážďanech a změněná politická situace si vyžádala i některé změny. Z plakátů muselo například zmizet jméno Hugo von Hofmannsthala, který byl židovského původu, ze stejného důvodu se musely i některé role přeobsadit. Tisk zase s oblibou poukazoval na „židovskou dekadenci vídeňského stylu“, kritici dílu vyčítali přílišnou „ženskost“, nehodila se ani Straussem deklarovaná apolitičnost celého díla.
Lehce plynoucí komedie se odehrává v roce 1860, v době vrcholu rakousko-uherské monarchie, ve vídeňských salonech mezi tamní smetánkou. V tomto ohledu působila jako nostalgická vzpomínka na minulost, osvěžení a ulehčení v temné době, obraz staré, tolerantní Vídně, která nenávratně mizí. Do jisté míry se Arabella stala symbolem posledního nadechnutí svobodné středoevropské kultury před katastrofou.
Arabella se do Metropolitní opery vrací v inscenaci legendy operní režie Otto Schenka, který zemřel letos v lednu. V titulní roli elegantní romance, o které The New York Times prohlásil, že „krásnější už nemůže být“, se představí Rachel Willis-Sørensen, její sestru Zdenku – která, protože rodina, jakkoliv z vyšší společnosti, musí šetřit na nákladech, se na veřejnosti převléká za chlapce, ztvární Louise Alder. Britská sopranistka v této zábavné roli v Metropolitní opeře debutuje. Zajímavostí pro české, resp. slovenské publikum, může být, že jednoho z Arabelliných nápadníků, Mattea, ztvární slovenský pěvec Pavol Breslik. Za dirigentský pultík se postaví Australan Nicholas Carter.
Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku letí do celého světa v sobotu 22. listopadu 2025. Do vybraných českých kin Arabellu distribuuje společnost Aerofilms, vstupenky jsou již v prodeji.
Časopis 49 - rubriky
Časopis 49 - sekce
DIVADLO
Studio LAIK nastudovalo pohádku Pinocchiova dobrodružství
Nejmladší členové pardubického Mladého divadelního studia LAIK nastudovali novou pohádku, kterou prvním diváků celý článek
HUDBA
Tři sestry vydávají nové album
Skupinu Tři sestry založili kamarádi v pražské čtvrti Braník v roce 1985. Původně punkové seskupení se postupn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kultura je pro Čechy součástí identity i každodenního života
Podle aktuálního průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa hraje kultura v životech Čechů zásadní roli. Osm z deseti celý článek



